Kerntaak Mobiliteit
Onderstaand een toelichting op de gerealiseerde infrastructurele werken per begrotingsprestatie voor zover deze met beschikbaar gestelde investeringskredieten zijn gerealiseerd.
4.6.2 N18
In 2019 zijn wij gestart met de planstudie aansluiting N315/N768 Danspaleis. De planstudie zal in 2020 opgeleverd worden.
Wij stellen u voor de resterende middelen en het investeringskrediet van €14.000 door te schuiven naar 2020 en toe te voegen aan prestatie 4.6.9 verkenning, planstudies en realisatie overige projecten.
4.6.3 N34
Het vernieuwde gedeelte van de N34 tussen Witte Paal en de Drentse grens is in november 2018 in gebruik genomen. Na de afronding van de aansluitingen van de nieuw aangelegde tunneltjes is het gehele gedeelte tussen Witte Paal en de grens bij Drenthe op 16 januari 2019 ingericht als stroomweg met een maximum snelheid van 100 km/uur.
In 2019 zijn een aantal afrondende activiteiten uitgevoerd voor dit project. De kosten hiervoor hebben €1.921 bedragen. Daarnaast hebben wij aan bijdragen van derden een bedrag van €710 ontvangen. In 2020 zullen de laatste activiteiten worden afgerond. Naar verwachting blijft binnen deze prestatie een bedrag beschikbaar voor het gezamenlijk met de gemeente Hardenberg realiseren van een carpoolplaats (motie Innovatieve-Carpoolplaats N34, d.d. 10 juli 2019). Hiervoor zullen wij u een voorstel doen bij de eerste monitor 2020.
Op het investeringskrediet voor 2019 heeft een overschrijding plaatsgevonden van € 0,7 miljoen dat binnen het totale meerjarige investeringskrediet gedekt kan worden.
Wij stellen u voor het investeringskrediet van prestatie 4.6.3 N34 in 2020 met € 0,7 miljoen te verlagen
4.6.4 N35
In april 2017 heeft u ingestemd met het beschikbaar stellen van de financiële middelen voor realisatie van het project knooppunt Raalte (PS/2017/168). Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst in april 2018 is een start gemaakt met de planstudie en deze loopt door tot 2020. Realisatie van knooppunt Raalte wordt door de provincie uitgevoerd in nauwe samenwerking met de betrokken partners (Rijk, Prorail en gemeente Raalte). Voor de BTW aspecten bij dit werk hebben wij afstemming gezocht met de Belastingdienst. De investeringskosten in de infrastructuur van de Provincie dienen op basis van de regelgeving te worden geactiveerd en na realisatie worden de kapitaallasten gedekt vanuit de reserve dekking kapitaallasten vaste activa. De plankosten die toegerekend worden aan de realisatie van de provinciale infrastructuur bedragen in 2019 € 285.000.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 285.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de reserve dekking kapitaallasten vaste activa.
4.6.6 N307
Plan in Hoofdlijnen.
Op 12 februari 2019 zijn de Plannen in Hoofdlijnen "Ombouw provinciale weg N307 Roggebot-Kampen" en de "N307 Ontsluiting Schansdijk" door ons vastgesteld.
Vervolgens hebben uw Staten bij Statenbesluit PS/2019/54 op 27 februari 2019 een investeringskrediet van € 13,5 miljoen voor de ombouw van de
N307 Roggebot-Kampen en éénmalig een bedrag van € 2,5 miljoen voor de structureel toekomstig hogere onderhoudskosten beschikbaar gesteld.
Bestemmingsplanwijziging door gemeenten Kampen en Dronten en de voorbereidende werkzaamheden voor de vergunningen voor aanleg van de N307.
Beide bestemmingsplanwijzigingen zijn in voorbereiding bij de gemeenten. Begin 2020 worden de bestemmingsplannen samen met de andere hoofdvergunningen aan de bevoegde gezagen aangeboden. Dit is later dan aanvankelijk gepland, maar dat leidt naar verwachting niet tot vertraging van het project.
De realisatiefase.
Eind 2019 is de aanbestedingsprocedure voor de ombouw van de N307 Roggebot-Kampen gestart. De uitvoering vindt in de periode 2020-2023 plaats. Het watergerichte deel van dit project, het verwijderen van de Roggebotsluis, moet begin Q4-2022 gereed zijn. Daarmee ligt dit project nog op schema.
Wij stellen u voor het restantkrediet van € 1.744.000 door te schuiven naar 2020 en het investeringskrediet in 2020 van prestatie 4.6.6 N307 in 2020 met € 1.744.000 te verhogen
4.6.7 Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48)
In 2019 is het volgende gerealiseerd:
1. Ontwerpwerkzaamheden zijn gestart.
2. Het projectmanagementplan en diverse deelplannen zijn geaccepteerd, het ontwerp is voor grote delen getoetst.
3. Voor tracédeel 3 zijn alle gronden minnelijk verworven. Cassatie Tracédeel 1 is in voordeel provincie uitgesproken.
4. De grondverwerving voor het optimalisatie pakket is opgestart en daarmee zijn ook de eerste stappen voor de onteigeningsprocedure in gang gezet.
5. De werkzaamheden aan de waterhuishouding, kabels & leidingen, conditionering, etc. zijn opgestart.
In 2019 is het beschikbare investeringskrediet voor deze prestatie zoals opgenomen in de bijlage ‘Investeringsprojecten (water)wegen en kunstwerken’ met € 13,3 miljoen verlaagd en doorgeschoven naar 2023 en heeft administratieve verwerking van de realisatie plaatsgevonden zoals gemeld in Monitor 2019-II.
Dit betreft de in het verleden gedane uitgaven voor aankoop van gronden voor de N340, die als gevolg van de heroverweging Provinciaal Inpassingsplan (PIP) in 2014 doorgevoerde tracéwijziging (PS/2014/248) niet langer benodigd waren voor dit project. Deze uitgaven bestaan uit verwervingskosten, schadeloosstellingen, proces- en transactiekosten.
Verder is in 2019 de toegezegde bijdrage ad € 5 miljoen van de gemeente Zwolle door de provincie ontvangen. Voorgesteld wordt dit bedrag, door middel van een resultaatbestemming, toe te voegen aan de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa. Dit ter dekking van de kapitaallasten van dit project.
In 2019 is ten opzichte van de begroting ad € -3,27 miljoen een bedrag van € 0,53 miljoen gerealiseerd, het verschil ad € -3,8 miljoen wordt gedekt uit de jaarschijf 2023. Dit is voornamelijk ontstaan doordat de bijdrage van de gemeente Zwolle wordt toegevoegd aan de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa.
Wij stellen u voor het tekort van 2019 ad € 3,8 miljoen naar voren te halen uit 2023 en het investeringskrediet van prestatie 4.6.7 Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48) 2023 met € 3,8 miljoen te verlagen.
4.6.8 N348 2e fase
De werkzaamheden van fase 2 zijn, als gevolg van technische problemen bij de aanleg van twee nieuwe tunnels, pas naar verwachting medio 2020 gereed. Als gevolg van deze vertraging dient het nog beschikbare uitvoeringsbudget van € 4.092.000 van 2019 naar 2020 overgeheveld te worden. De geraamde bijdragen van de gemeenten van € 2.050.000 schuift hierdoor eveneens naar 2020
Wij stellen u voor het restantkrediet van € 4.092.000 door te schuiven naar 2020 en het investeringskrediet in 2020 van prestatie 4.6.8 N348 in 2020 met € 4.092.000 te verhogen.
Daarnaast stellen wij u voor om de nog niet ontvangen bijdragen over 2019 van € 2.050.000 eveneens door te schuiven naar 2020.
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten
De uitgaven hadden betrekking op diverse wegenprojecten. Het betreft onder andere:
Kruispunt N733 met de Landweerweg / Oude Deventerweg
De voorbereiding is vertraagd tot 2020. Door de stikstofproblematiek moet de uitvoeringswijze worden gewijzigd tegen mogelijke hogere kosten.
Aansluiting N733 met N732 en de verkeersregelinstallatie
De uitvoering is i.v.m. conflicterende werkzaamheden op de omleidingsroutes vertraagd tot 2020. Voor de stikstofproblematiek ter plaatse moet nog een oplossing worden gevonden voor de omleidingsroutes tegen mogelijk hogere kosten.
Rondweg Weerselo
De voorbereiding van de Rondweg is volgens plan weer opgepakt. Er worden studies uitgevoerd om te bepalen hoe met de huidige stikstofproblematiek moet worden omgegaan.
De rotonde Bisschopstraat-Bornsestraat wordt als no-regret maatregel vooruitlopend op de realisatie van de Rondweg aangelegd. De gemeenteraad van Dinkelland heeft daartoe op 5 november 2019 het bestemmingsplan "Rotonde Bisschopsstraat-Bornsestraat" vastgesteld.
VOC's Hasselt
De financiële afwikkeling van het project, met daarbij de overdracht van de parallelweg naar de gemeente Zwartewaterland, loopt door in 2020.
N337 rotonde Meenteweg Olst (Olasfa)
De realisatie van de rotonde Meenteweg Olst (Olasfa) valt ook onder deze prestatie. Dit project is abusievelijk niet in deze prestatie opgenomen.
Het is niet gelukt om de benodigde gronden voor de rotonde te verwerven. Daarom is een onteigeningsprocedure gestart. Aannemelijk is dat daardoor de realisatie van het project naar eind 2021 wordt verschoven. Daarnaast worden ook hier de consequenties van de stikstofproblematiek onderzocht.
Planstudie F35
Bij Monitor 2019-I heeft u ingestemd om vanuit prestatie 4.6.9 € 150.000 toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA) voor de uitvoering van een planstudie F35 Enschede-Oldenzaal. De ontvangen winnende inschrijving op deze opdracht valt hoger uit dan verwacht.
Met een resultaatbestemming wordt u gevraagd om voor dit project aanvullend €150.000 ter beschikking te stellen.
N737 Innovatie driehoek
Het project is in november 2019 technisch opgeleverd en wordt in juni 2020 financieel afgerond. De gesprekken lopen over inning van de baten. In 2020 zullen de laatste activiteiten worden afgerond.
N334 Faunapassage
In 2019 is gestart met de voorbereiding. De aanleg van de passage wordt in 2020 uitgevoerd.
N763 Kampen Gelderland (fietspad)
In 2019 is de voorbereiding en aanbesteding gestart. De werkzaamheden zullen 2020 plaatsvinden.
Herstel Deldener Esch
De voorbereiding van de werkzaamheden is gestart. Deze zullen worden voortgezet in 2020.
N344 Oude Molen
Het grootste deel van de werkzaamheden is in 2019 uitgevoerd. In 2020 zullen de laatste activiteiten en de financiële afrekening worden afgerond.
Wij stellen u voor het restantkrediet van € 4.567.000 door te schuiven naar 2020 en volgende jaren en het investeringskrediet van prestatie 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten in 2020 en 2021 met respectievelijk € 3.408.000 en €608.000 te verhogen. Daarnaast stellen wij u voor om de niet gerealiseerde bijdragen over 2019 van €552.000 eveneens door te schuiven naar 2020.
4.7.1. Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
Voor de gladheidbestrijding wordt jaarlijks een gedeelte van de zoutstrooiers en sneeuwploegen vervangen. Hiervoor is in de begroting jaarlijks een vervangingsbudget beschikbaar . In 2019 is van het beschikbare budget van €201.000 een bedrag van €146.000 benut.
In de begroting was de vervanging van een van onze schepen de Belter voorzien. De vervanging was nog niet noodzakelijk en is voorlopig uitgesteld. Wij gaan komend jaar inventariseren wat onze behoefte is op langere termijn voor onze schepen en zullen hierop volgend jaar bij u terugkomen.
Wij stellen u voor het restantkrediet voor de Belter van €221.000 door te schuiven naar 2021 en het het investeringskrediet in 2021 van prestatie 4.7.1 beheer en onderhoud provinciale infrastructuur in 2021 met €221.000 te verhogen.
4.7.2. Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur
Vervanging wegen
De vervanging van de N750 Vriezenveen - Vroomshoop is volledig uitgevoerd.
De vervanging van de N332 Raalte - grens Gelderland, gedeelte Holten - grens Gelderland, kon nog niet plaatsvinden vanwege de verbreding van de A1. Deze projecten kunnen niet tegelijkertijd worden uitgevoerd.
De vervangingen van de N760 IJsselmuiden - Genemuiden en de N765 Kampen - Ramspol zijn vanwege aanvullende onderzoeken uitgesteld naar 2020/2021. Bij de N765 heeft de provincie te maken met de stikstofproblematiek, omdat deze langs een N2000-gebied loopt.
Voor een vijftal projecten is de verkenningsfase/voorbereidingsfase bijna doorlopen of opgestart . Na afronding van de voorbereidingsfase van deze projecten zullen wij u in de loop van 2020 een investeringsvoorstel voorleggen waarin het resterende programma van de vervangingsinvesteringen voor de periode 2020-2023 is beschreven.
Wij stellen u voor het restantkrediet van € 4.878.000 van deze onderdelen voor een bedrag van €4.878.000 door te schuiven naar 2020 en het investeringskrediet in 2020 van prestatie 4.7.3 vervangen provinciale infrastructuur in 2020 met € 4.878.000 te verhogen
Vervanging kunstwerken
Vervanging kunstwerken 2016-2019
De vervanging van de kunstwerken, zoals genoemd in Statenvoorstel PS/2016/300, is in uitvoering. De uitvoerende werkzaamheden vindt voor het grootste deel in 2020 plaats. De verwachting is dat niet alle genoemde kunstwerken voor het beschikbaar gestelde budget kunnen worden vervangen. De kunstwerken die wij niet binnen het beschikbaar gestelde budget van 2016-2019 kunnen vervangen, zullen wij meenemen in de programmering 2020-2023, opdat er geen extra budget voor deze vervangingen behoeft te worden aangevraagd. Dit is mede mogelijk omdat de vervanging van het viaduct De Vaart in de N34 bij Ane naar voren is gehaald en bij de opwaardering van de N34 al is vervangen.
In de Perspectiefnota 2019 (PS/2018/278) heeft u structureel € 8 mln. per jaar beschikbaar gesteld voor de vervanging van wegen, vaarwegen en kunstwerken (prijspeil en areaal in 2018). Medio 2020 zullen wij u een voorstel voor deze vervangingsinvesteringen voor de periode 2020-2023 voorleggen.
Wij stellen u voor het restantkrediet van € 8.723.000 van deze onderdelen door te schuiven naar 2020 en het investeringskrediet in 2020 van prestatie 4.7.3 vervangen provinciale infrastructuur in 2020 met € 8.723.000 te verhogen.
Vervanging viaduct De Vaart
Uit de vervangingsinvesteringen 2020-2023 is €2.0 miljoen beschikbaar gesteld voor het viaduct de Vaart. Hiervan is uiteindelijk €1.445 benut, zodat er een bedrag van € 0,55 miljoen resteert. Gezien de te verwachten tekorten op andere kunstwerken wordt voorgesteld om deze middelen binnen de vervangingsinvesteringen 2020-2023 voor andere kunstwerken beschikbaar te houden.
Vervangen delen oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik
De vervanging van de oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik is volop in uitvoering. Inmiddels zijn de trajecten in Vriezenveen en in Daarlerveen geheel afgerond en het traject in Vroomshoop is nagenoeg afgerond. De uitvoering is vertraagd, omdat de voortgang afgestemd is op hoogst prioritaire situaties en het onafhankelijke onderzoek naar de schademeldingen.
Langs deze trajecten waren vooraf veel schades aan woningen gemeld. Naar de oorzaak van deze schades wordt momenteel onderzoek gedaan.
In de aangrenzende woningen zijn voorafgaande aan de vervanging van de oeverbeschoeiing vooropnames uitgevoerd.
De volgende trajecten waar de oeverbeschoeiing wordt vervangen, liggen in de gemeente Hardenberg.
Wij stellen u voor het restantkrediet van € 2.600.000 door te schuiven naar 2020 en het investeringskrediet in 2020 van prestatie 4.7.3 vervangen provinciale infrastructuur in 2020 met € 2.600.000 te verhogen.
Vastgoed
De uitgaven in 2019 hebben betrekking op de renovatie van de sanitaire voorzieningen in de vleugel van het provinciehuis, de fietskelder, de parkeergarage en diverse technische installaties. In 2019 zijn voorbereidende werkzaamheden verricht voor de investeringen in 2020. Wij stellen voor om het overgebleven krediet van € 1,8 miljoen in te zetten ter dekking van een aantal reeds geplande installatietechnische aanpassingen van het provinciehuis en de steunpunten, de renovatie van de Mien Ruystuin en de parkeerplaats. € 1,0 miljoen is benodigd in 2020, in 2022 is € 0,8 miljoen nodig voor de vervanging van de ondergrondse koude-warmte opslag.
Facilitaire zaken
Er zijn in 2019 geen uitgaven geweest die betrekking hebben op facilitaire zaken. In 2022 vervangen wij de werkplekken zowel in het provinciehuis als op de steunpunten. Wij stellen voor om het overgebleven krediet van € 0,3 miljoen in 2022 beschikbaar te houden voor de vervanging van de werkplekken provinciehuis en steunpunten.
Informatie- en communicatietechnologie
De uitgaven hebben met name betrekking op het contractenregister, geografisch informatiesysteem en het nieuwe assetmanagementsysteem met betrekking tot wegen, vaarwegen en kunstwerken. Wij stellen voor om het overgebleven krediet van € 0,2 miljoen in 2020 in te zetten voor de verdere bouw van het assetmanagementsysteem.