Op deze prestatie is het geraamde budget voor de lasten van ruim € 3,7 miljoen voor bijna € 2,6 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding kan als volgt worden verklaard:
- Transitie naar ‘zero emissie’ busvervoer
Bij monitor II zijn de kosten voor 'zero emissie' busvervoer voor de nieuwe concessie IJssel-Vecht neerwaarts bijgesteld naar een bedrag van € 2,5 miljoen in 2019. Inmiddels is dit budget grotendeels in opdrachten weggezet echter, blijven de daadwerkelijke bestedingen in 2019 steken op circa € 0,3 miljoen (onderbesteding ca. € 2,2 miljoen);
- Subsidieregeling nieuwe mobiliteit
Het gebruik van de subsidieregeling ‘nieuwe mobiliteit’ is in 2019 nihil, geweest. Dit resulteert in een onderbesteding van € 0,4 miljoen;
Verder is er een baat geboekt voor € 0,5 miljoen die niet was begroot. De baat bestaat uit de doorbelasting van een deel van de kosten voor inhuur ten behoeve van de concessie IJssel-Vecht richting provincie Gelderland en Flevoland.
De baten leiden in 2019 tot een lagere onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel .
De overgebleven gelden zullen in 2020 voor deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 2,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 4.2.1 van de begroting 2020.