Een goede en betrouwbare reistijd vraagt om een passende basiskwaliteit van verbindingen in het regionale hoofdwegennet en zo weinig mogelijk vertragingen. Wanneer de wegcapaciteit ontoereikend is om al het verkeer te verwerken, ontstaan files bij aansluitpunten en in het stedelijke gebied. Wegvakken die een intensiteit-capaciteitverhouding hebben die lager ligt dan 0,8 (hoofdwegennet) of 0,85 (onderliggend wegennet) kunnen het verkeer nog goed verwerken. Voor een betrouwbare reistijd worden actuele informatievoorziening en verkeersveiligheid om incidenten te voorkomen steeds belangrijker. Voordat we voorstellen te investeren in grootschalige infrastructurele aanpassingen zoeken we eerst naar alternatieve vervoersmiddelen en alternatieve routes om het bestaande regionale hoofdwegennet optimaal te benutten. In het Koersdocument auto zijn de verwachte ontwikkelingen geschetst. We hebben met alle wegbeheerders bepaald welke wegen en wegvakken hogere prioriteiten kennen (regelstrategie) en we hebben als onderdeel van de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) de wegenvisie bepaald. Na vaststelling van de INO met Wegenvisie werken we dit uit in een referentiekader en een actieprogramma voor de benodigde verbeteringen aan het auto netwerk.
4.6 Koers Auto - Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra
Het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van en naar stedelijke netwerken en streekcentra door het aanpakken van de grootste knelpunten op het hoofdwegennet in Overijssel. Vanuit de Integrale Mobiliteitsaanpak stellen we een koersdocument Auto op met een daarbij behorend uitvoeringsprogramma.