Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Overijssel

Jaarstukken 2019

Publicatiedatum: 01-05-2020

  • Home
    • Overzicht
    • 1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    • 2. Milieu en energie
    • 3. Vitaal platteland
    • 4. Mobiliteit
    • 5. Regionale economie
    • 6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    • 7. Kwaliteit openbaar bestuur
    • 8. Gebiedsontwikkelingen
    • 9. Sociale kwaliteit
    • 10. Bedrijfsvoering
    • 20. Financiering en dekkingsmiddelen
    • Overzicht
    • Provinciale heffingen
    • Weerstandsvermogen
    • Kapitaalgoederen
    • Verbonden partijen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Grondzaken
    • Overzicht
    • Overzicht van baten en lasten
    • Analyse van het resultaat over 2019
    • Structurele en incidentele baten en lasten
    • Balans
    • Personeelsgebonden lasten
    • Overzicht
    • Provinciale Staten
    • Dagelijks bestuur
    • Ambtelijke organisatie
  • Controleverklaring
    • Overzicht
    • SiSa 2019
    • Kwaliteit van Overijssel
    • Investeringsprojecten (water)wegen en kunstwerken
    • Technische bijlagenboek
    • Jaarverslag VTH
    • Jaarverslag EFO
    • Jaarverslag Ontwikkelopgave Natura2000
  • Doelenboom

    1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen
    1.1.1 Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving 1.1.2 Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijke kwaliteit 1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt 1.1.4 Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa 1.1.5 Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening 1.1.6 Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte 1.1.7 Implementatie Omgevingswet
    Behouden leefkwaliteit van het platteland
    1.2.1 Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied
    Versterken van stedelijke netwerken
    1.3.1 Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken 1.3.2 Stadsbeweging
    Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast
    1.4.1 Waterveiligheid 1.4.2 Deltaprogramma 1.4.3 IJssel-Vechtdelta 1.4.4 Wateroverlast 1.4.5 Klimaatadaptatie
    Schoon en voldoende water
    1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland 1.5.2 Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater 1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater 1.5.4 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water
    2. Milieu en energie
    2. Milieu en energie
    Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 2023
    2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie 2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel 2.1.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
    Borgen van de basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid
    2.2.1 Kaderstelling bodem-, lucht, geluid en milieuwetgeving 2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving bodem-, lucht-, geluid- en milieuwetgeving 2.2.3 Beheer nazorgfonds stortplaatsen 2.2.4 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
    Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem
    2.3.1 Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 2020 2.3.2 Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties 2.3.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties 2.3.4 Sanering Olasfaterrein
    Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport
    2.4.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken 2.4.3 Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III)
    Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu
    2.5.1 Uitvoeren Programma Duurzaamheid 2.5.2 Stimuleren duurzame ontwikkeling 2.5.3 Toekomstgerichte erven
    Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid
    2.6.1 Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beïnvloeding (landelijk en Europees) 2.6.2 Monitoring en evaluatie
    3. Vitaal platteland
    3. Vitaal platteland
    Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer
    3.1.1 Kaderstelling en uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 3.1.2 Robuuste condities voor planten en dieren 3.1.3 Beheer natuurterreinen 3.1.4 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied 3.1.5 Beheer landschap
    Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten
    3.2.1 Actualisatie beheerplannen Natura2000 3.2.2 Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof 3.2.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
    Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving
    3.3.2 Nationale parken 3.3.3 Programma Twickel 3.3.5 Versterken samenhang natuur en economie 3.3.6 Versterken samenhang natuur en samenleving 3.3.7 Stimuleren natuur inclusief denken en werken 3.3.8 Faunabeheer
    Verduurzaming agrofood ketens
    3.4.4 Innovatie en duurzame productie in de Agro & Food keten 3.4.5 Agro & Food beleid 3.4.6 Verbetering van de verkaveling van de landbouw 3.4.7 Milieu-innovatie in de landbouw
    Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied
    3.5.2 Doorontwikkeling natuurbeleid 3.5.4 Europees natuurbeleid 3.5.6 Monitoren en evaluatie 3.5.7 Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk 'Samen werkt beter'
    4. Mobiliteit
    4. Mobiliteit
    Integrale mobiliteitsaanpak Overijssel
    4.1.1 Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave 4.1.3 Integraal Mobiliteitsbeleid 4.1.4 Intensivering samenwerking regionale mobiliteit 4.1.5 Subsidieregeling Mobiliteit
    Koers Openbaar Vervoer - Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoerssysteem door een passende mobiliteitsmix
    4.2.1 Herijking openbaar vervoer 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi 4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer 4.2.5 Spoor Vechtdallijnen 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen
    Koers Fiets - Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets
    4.3.1 Stimuleren Fietsgebruik
    Koers Goederen - Stimuleren van duurzaam goederenvervoer
    4.4.1 Strategische Logistieke Alliantie in Overijssel 4.4.2 Goederenvervoer over Water 4.4.4 Monitoren goederenvervoer over spoor
    Beleidsimpuls Verkeersveiligheid - Een vernieuwde integrale aanpak om de verkeersveiligheid te bevorderen
    4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 4.5.3 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
    Koers Auto - Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra
    4.6.1 A1 4.6.2 N18 4.6.3 N34 4.6.4 N35 4.6.5 N50 4.6.6 N307 4.6.7 Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48) 4.6.8 N348 2e fase (Raalte - Ommen) 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten 4.6.11 Verbeteren doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement
    Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur
    4.7.1 Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur 4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur
    Beleidsimpuls Beter Benutten - Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten
    4.8.1 Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering 4.8.2 Slimme Mobiliteit
    5. Regionale economie
    5. Regionale economie
    Ondernemers vestigen in Overijssel
    5.1.1 Werklocaties: basis op orde 5.1.2 Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties 5.1.4 Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied
    Iedereen in Overijssel doet mee
    5.2.1 Kiezen, leren en werken in de techniek 5.2.2 (Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit 5.2.3 Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
    Overijssel investeert in innovatie
    5.3.1 Innovatie basisinfrastructuur 5.3.2 Van idee naar marktintroductie 5.3.3 Regionale concurrentiekracht 5.3.4 Risicofinanciering
    Overijssel onderneemt (internationaal)
    5.4.1 Versterken ondernemerschap in Overijssel 5.4.2 Internationaliseren 5.4.3 Acquisitie
    Overijssel gastvrij
    5.5.1 Gastvrij Overijssel 2016 - 2019 5.5.2 Festivals en evenementen
    6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    Behouden, duurzaam ontwikkelen en beleefbaar maken van cultureel erfgoed inclusief beeldbepalende gebouwen en objecten (niet zijnde monumenten)
    6.1.1 Archeologische vondsten: bewaren, delen en vertellen 6.1.2 Samen werken aan toekomstbestendig erfgoed 6.1.3 Het verhaal van Overijssel vertellen
    In stand houden en versterken van een duurzame culturele infrastructuur en van toekomstbestendig cultureel aanbod van hoge kwaliteit
    6.2.1 Een basis voor cultureel aanbod 6.2.2 Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
    Vergroten van de toegankelijkheid van cultuureducatie, ontwikkelen van een toekomstbestendig aanbod voor cultuurparticipatie en investeren in talentontwikkeling
    6.3.1 Cultuur is jong geleerd 6.3.2 Meedoen is de kunst 6.3.3 Talent heeft de toekomst
    Toekomstbestendig maken van het Overijssels bibliotheeknetwerk met sterke, in de samenleving verankerde, bibliotheken
    6.4.1 Bibliotheek: een leven lang lezen en leren
    7. Kwaliteit openbaar bestuur
    7. Kwaliteit openbaar bestuur
    Een goed openbaar bestuur in Overijssel
    7.1.1 Bestuurlijke inrichting 7.1.2 Interbestuurlijk toezicht 7.1.3 Financieel toezicht 7.1.4 Archieftoezicht 7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning 7.1.7 Ondermijning
    Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving
    7.2.1 Participatie van inwoners en partners 7.2.2 Experimenten bestuursstijl 7.2.3 Kennisontwikkeling en -deling 7.2.4 Trendbureau Overijssel
    Versterking kwaliteit eigen bestuur
    7.3.1 Samenwerking 7.3.2 Relatiebeheer en lobby 7.3.3 Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling 7.3.4 Uitvoering passend communicatiebeleid 7.3.5 Bestuursadvisering 7.3.6 Bezwaar en beroep 7.3.7 PS / GS / Griffie
    8. Gebiedsontwikkelingen
    8. Gebiedsontwikkelingen
    Gebiedsontwikkelingen
    8.1.1 Ruimte voor de Rivier IJsseldelta, fase 1 8.1.2 Ontwikkelopgave Natura 2000 8.1.3 Noordoost-Twente 8.1.4 Ruimte voor de Vecht 8.1.5 Technology Base Twente 8.1.6 IJsseldelta, fase 2
    Grondbeleid
    8.2.1 Grondzaken
    9. Sociale kwaliteit
    9. Sociale kwaliteit
    Samen maken we Overijssel
    9.1.3 Overijssels noaberschap 9.1.4 Zelfstandig leven 9.1.5 Gezond bewegen 9.1.6 Delen en leren
    10. Bedrijfsvoering
    10. Bedrijfsvoering
    Sturing, beheersing en verantwoording
    10.1.1 Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.2 Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie 10.1.3 Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.4 Uitvoeren concerncontrol
    De digitale provincie
    10.2.1 Digitaal zaken doen 10.2.2 Digitale samenwerking 10.2.3 Duurzaam toegankelijke informatie 10.2.4 Digitale competenties vergroten
    Juridische kwaliteit
    10.3.1 Vergroten realiserend vermogen 10.3.2 Verminderen juridische risico's 10.3.3 Versterken legitimatie van provinciaal bestuur
    Flexibele organisatie
    10.4.1 Inzetbaarheid van medewerkers 10.4.2 Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen
    11. Financiering en dekkingsmiddelen
  • Leeswijzer

    Welkom bij de Jaarstukken 2019!
    Gedeputeerde Staten rapporteren met de Jaarstukken inhoudelijk en financieel aan u over het afgelopen jaar. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie worden gepresenteerd.

    Om u wegwijs te maken op de website van de Jaarstukken, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.

    Aantekeningenfunctie en printfunctie
    Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.

    Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.

    Interactieve startpagina
    De interactieve startpagina van het Jaarverslag geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de realisatie van de prestaties weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van het Jaarverslag direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.

    Menubalk
    De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door het Jaarverslag bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in het Jaarverslag te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.

    In de menubalk zijn verder de volgende acht knoppen opgenomen:

    1. Home: Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
    2. Kerntaken: Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
    3. Paragrafen: Op deze pagina vindt u de verplichte paragrafen.
    4. Jaarrekening: Hier is de Jaarrekening opgenomen.
    5. Provinciale organisatie: Hier staat informatie over PS, GS en de ambtelijke organisatie.
    6. Controleverklaring: Hier vindt u de controleverklaring van de accountant.
    7. Bijlagen: Bij het Jaarverslag zit een aantal bijlagen, die zijn te vinden onder deze knop.
    8. Doelenboom: Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee het onderdeel 'kerntaken' is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.

    Alle bedragen op de website zijn x € 1.000, tenzij anders vermeld. Afrondingsverschillen kunnen voorkomen.

    Functionaliteitenbalk
    Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:

    • Uw eigen verslag samenstellen. U voegt met de plus-knop de huidige pagina toe aan uw verslag. Alle toegevoegde pagina's kunt u in één keer als pdf downloaden via 'mijn boekwerk'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld.
    • De betreffende pagina afdrukken naar pdf. Dit kan via de 'printknop'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld.
    • Inloggen voor het gebruik van de aantekeningenfunctie. Hiervoor heeft u als Statenlid of burgerlid gegevens ontvangen. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
    • Bladeren en paginanummers bekijken. Helemaal rechts kunt u via de pijltjes onderdeel voor onderdeel door de Monitor bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’.

    Doelenboom
    De begroting is opgebouwd uit kerntaken. Zoals staat in onze financiële verordening worden onze kerntaken beschouwd als programma's zoals bedoeld in artikel 8, tweede lid BBV.

    De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.

    Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
    Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:

    • Overzicht kleurscores en financiën: Rechts bovenin staat een overzicht van de integrale kleurscores van de prestaties binnen de kerntaak. U kunt doorklikken om de financiële stand van zaken te bekijken.
    • Aandachtspunten: Hierin worden dilemma's of recente kerntaakbrede ontwikkelingen benoemd.
    • Begrotingswijzigingen en resultaatbestemmingen: Onder de knop 'Financieel overzicht' zijn naast een financiële tabel alle begrotingswijzigingen en resultaatbestemmingen binnen de kerntaak inzichtelijk gemaakt (afrondingsverschillen zijn mogelijk).

    Beleidsdoelen
    Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:

    • Overzicht kleurscores en financiën: Rechts bovenin staat een overzicht van de integrale kleurscores van de prestaties binnen het beleidsdoel. U kunt doorklikken om de financiële stand van zaken te bekijken.
    • Indicatoren: De indicatoren worden bij de Monitor en het Jaarverslag bijgewerkt. Bij een afwijking (oranje of rood) wordt een toelichting gegeven.
    • Financieel overzicht: Onder deze knop zijn naast een financiële tabel eventuele financiële toelichtingen opgenomen die betrekking hebben op prestaties zonder relatie met de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel of de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur.
    • Kijklijnen en zoekhulpmiddelen: Deze tools zijn beschikbaar om interactief binnen het beleidsdoel de onderdelen te selecteren. Standaard zijn de prestaties die onder het beleidsdoel vallen te zien.

    Prestaties
    Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van het Jaarverslag te vergelijken met de historische integrale kleurscores van eerder publicaties.

    Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen.

    Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel of de Reserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.

    Begrotingswijzigingenbeleid

    In de P&C documenten worden twee categorieën begrotingswijzigingen gepresenteerd:
    - PS-wijzigingen: voorstellen van GS aan PS tot wijziging van de begroting.
    - GS-wijzigingen: wijzigingen die PS via de Monitor accordeert, op basis van de financiële verordening
    en de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve
    Natuurnetwerk Nederland.

    In de financiële verordening is hierover het volgende opgenomen:
    Gedeputeerde Staten doen en accorderen gedurende het kalenderjaar in principe alleen voorstellen met neutrale wijzigingen waarbij lasten en baten in evenwicht zijn.
    De onderstaande budgettair neutrale en technische wijzigingen worden door Gedeputeerde Staten geaccordeerd en achteraf via de tussentijdse rapportages door Provinciale Staten geautoriseerd:
    - Verwerking van reeds genomen Statenbesluiten.
    - Doorgeven van bijdragen van derden.
    - Actualisering van bestedingsritmes via door Provinciale Staten gestelde spelregels aan specifieke bestemmingsreserves.

    Bij die specifieke reserves gaat het om de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Voor deze reserves geldt dat Gedeputeerde Staten het bestedingsritme per jaar mogen aanpassen zolang het totale beschikbaar gestelde budget voor de betreffende projecten en programma's niet wordt overschreden.

    Kleurensystematiek
    De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.

    Inhoudelijke voortgang:

    • Groen = Alle activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.
    • Oranje = Enkele activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.
    • Rood = Geen van de activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.

    Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.

    Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):

    • Groen = Er is geen aanpassing in de huidige raming nodig of er worden middelen aan de begroting toegevoegd bij een versnelde realisatie van de gestelde doelen.
    • Oranje = Er is een vertraging opgetreden, waardoor de begroting naar beneden moet worden bijgesteld (alleen KvO en EHS) of naar verwachting aan het eind van het jaar geld overblijft.
    • Rood = Er is meer besteed dan totaal door Provinciale Staten beschikbaar is gesteld.

    De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.

    Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:

    P
    r
    e
    s
    t
    a
    t
    i
    e
    s

    Financiën

    Groen
    (onder-besteding)

    Oranje
    (onder-besteding)

    Rood
    (over-besteding)

    Groen

    Groen

    Groen

    Rood

    Oranje

    Oranje

    Oranje

    Rood

    Rood

    Rood

    Rood

    Rood

    Controleverklaring van de accountant
    In de jaarstukken is ook de controleverklaring van de accountant opgenomen. Deze controleverklaring heeft betrekking op de jaarrekening van de Provincie Overijssel. De jaarrekening bestaat uit de onderdelen onder jaarrekening inclusief de WNT, de SISA-bijlage en het overzicht van baten en lasten per taakveld.

    Met deze controleverklaring geeft de accountant ook aan dat het jaarverslag, dat zijn de paragrafen en de verantwoording per kerntaak, verenigbaar zijn met de cijfers zoals opgenomen in de jaarrekening. De jaarrekening en het jaarverslag vormen een geheel. Het selecteren van delen uit de jaarrekening kan leiden tot ontbrekende informatie en onjuiste conclusies.

    Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Jaarstukken 2019. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001).

    Namens het college van Gedeputeerde Staten,

    Eddy van Hijum
    Gedeputeerde Economie, Financiën en Europa

  • Home
  • Kerntaken
  • 20. Financiering en dekkingsmiddelen

20. Financiering en dekkingsmiddelen

  • Lasten kerntaak

    Begroot
    € 384.322.000
    Gerealiseerd
    € 429.432.000
    Resterend
    € -45.110.000

Financieel overzicht

Financieel overzicht

(x € 1.000)

PrimitiefDoorgevoerde
wijziging(en)
Actuele
begroting
GerealiseerdResultaat
Lasten236.535147.787384.322429.432-45.111
Baten655.811236.398892.209827.45164.758
Saldo419.27688.611507.887398.018109.869

Voorgestelde resultaatbestemmingen en begrotingswijzigingen (€ 9.969)

Titel
Jaarrekening 2019 - resultaatbestemming
Beslisregel

Decembercirculaire

Jaarlijks ontvangen wij in december van BZK een circulaire (‘de decembercirculaire’). Hierin gaat het primair om onderwerpen rond het Provinciefonds die voor het einde van het jaar geregeld dienen te zijn, i.v.m. de jaarafsluiting door het Rijk en de provincies. In de circulaire worden een aantal wijzigingen met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het gaat hierbij om bijdragen van het rijk voor bepaalde doelen. Wanneer de activiteiten nog niet in 2019 hebben plaatsgevonden, wordt het geld via een resultaatbestemming doorgeschoven naar 2020. Het gaat om de volgende onderwerpen:

  • Provincie Overijssel ontvangt in 2019 € 1,2 miljoen ten behoeve van de uitvoering van het decentrale deel van de MKB Innovatiestimulering topsectoren (MIT).

Om de voorfinanciering van de MIT 2019 te regelen wordt een resultaatbestemming gemaakt. Een bedrag van € 1,2 miljoen die via de decembercirculaire is ontvangen zal worden toegekend aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel behorende bij prestatie 5.5.2.

Wij stellen u voor € 1,2 miljoen toe te voegen aan Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor prestatie 5.5.2.

  • Het Rijk stelt voor een periode van drie jaar middelen beschikbaar voor de ondersteuning van het proces van de Regionale Energie Strategieën (RES) in de regio. Overijssel is ontvangende organisatie van deze regio en ontvangt in 2019 € 2.770.627 en de provincie Overijssel ontvangt € 63.000 voor ondersteuning van het innovatietraject regionale samenwerking RES West Overijssel, in het kader van de versterking van de lokale democratie en de betrokkenheid van inwoners bij de energietransitie.

In de decembercirculaire 2019 is opgenomen dat de Provincie Overijssel in totaal € 2,6 mln ontvangt t.b.v. de Regionale Energiestrategie West-Overijssel en Twente. Het bedrag is bedoeld voor het totaal van de RES-looptijd (2019, 2020 en 2021). De Provincie voert de administratie voor de beide RESsen en fungeert als tussenpersoon. Na aftrek van de gemaakte kosten in 2019 van € 0,6 mln resteert nog (afgerond) € 2 mln.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 1.390.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2020 (waarvan € 724.000 voor RES West-Overijssel en € 666.000 voor RES Twente) en € 661.000 (waarvan € 313.000 voor RES West-Overijssel en € 348.000 voor RES Twente) aan de jaarschijf 2021 van prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2020.

Daarnaast is in de decembercirculaire 2019 een RES-bedrag van € 200.000 vooruit ontvangen voor het programma Maatschappelijke aspecten van de regionale energietransitie. Dit bedrag gaat conform planning in 2020 uitgegeven worden.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 200.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie  2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2020.

  • Alle provincies ontvangen een bijdrage van € 250.000 ten behoeve van de versnelling van flexwonen.

De provincie Overijssel ontvangt via de decembercirculaire € 250.000 voor het verder stimuleren van Flexwonen. De middelen zullen in 2020 worden ingezet voor het ondersteunen van lokale en regionale partijen op het gebied van Flexwonen.

Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 250.000 aan de begroting 2020 toe te voegen op prestatie 1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad.

  • Acht provincies ontvangen een bijdrage van in totaal € 518.000 voor regionale financieringstafels, welke kunnen bijdragen aan een betere toegang tot MKB- financiering in de regio’s. Overijssel ontvangt € 45.000.

Wij stellen u voor om dit bedrag toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel behorende bij prestatie 5.5.2 (Bevorderen innovatie en ondernemerschap).

  • De provincie Overijssel ontvangt € 25.000 ten behoeve van de Nedersaksische taal en voor projecten die de Nedersaksische taal bevorderen.

Wij stellen u voor om dit bedrag toe te voegen aan de jaarschijf 2020 behorende bij prestatie 6.1.3.

  • De provincie Overijssel ontvangt € 24.000 voor het verkort Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Tansport (MIRT) – onderzoek A1/A35.

De middelen zullen in 2020 worden ingezet voor onderzoek ten behoeve van de A1/A35.

Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 24.000 aan de begroting 2020 toe te voegen op prestatie 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten.

Prestatie 2.1.2:

Aanvullende agiostorting  Energiefonds Overijssel B.V.

Het (geconsolideerde) eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. bedraagt per ultimo 2019 € 280.000. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. en het totale door de provincie gestorte (agio) vermogen moet in 2019 een (aanvullende) voorziening worden getroffen van € 1.161.000. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de € 200 miljoen ter afdekking van het maximale fondsvermogen. In 2018 is reeds een bedrag van € 12,144 miljoen overgeheveld van de AFR naar de Algemene reserve ter dekking van de getroffen voorziening.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 1.161.000 miljoen te onttrekken aan de Algemene financieringsreserve en toe te voegen aan de Algemene reserve.

Prestatie 4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur

Bij de Jaarrekening 2018 is in de analyse van het resultaat gemeld dat “in de begroting abusievelijk nog een toevoeging aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel opgenomen was voor Kanaal Almelo de Haandrik” en dat deze toevoeging daarom niet gerealiseerd is. Helaas is nu gebleken dat deze analyse door de achtereenvolgende stappen in verwerking niet juist is en dat er nu een tekort in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (UKvO) geconstateerd is van € 2 miljoen. Dit is veroorzaakt doordat de onttrekking van € 6 miljoen ten gunste van de RDKA wel gerealiseerd is, maar dat van de geraamde toevoegingen aan de UKvO van € 6 miljoen slechts € 4 miljoen is gerealiseerd. Uiteindelijk is daarmee het resultaat over 2018 € 2 miljoen te hoog verantwoord en we willen dit nu corrigeren.

Wij stellen u voor om ten laste van de algemene middelen in 2020 incidenteel een bedrag van € 2 miljoen toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

PAS / Stikstofproblematiek (prestatie 3.4.7):

Onder prestatie 3.4.7 is € 3 miljoen aan budget opgenomen voor milieu-innovaties in het landelijk gebied, waaronder zogenaamde reservemaatregelen voor het Programma Aanpak Stikstof. Dit budget maakt onderdeel uit van het totaalbudget dat bij de Perspectiefnota 2011 (PS/2010/521) beschikbaar is gesteld voor stimuleringsregeling(en) om stikstofdepositie te verminderen.

In 2019 zijn geen uitgaven gerealiseerd voor de reservemaatregelen. De verwachting is dat er in 2020 meer duidelijkheid komt over de aanpak van de stikstofproblematiek en dat daarvoor ook (substantiële) provinciale middelen nodig zullen zijn.

Wij stellen u daarom voor om het niet bestede bedrag van € 2,8 miljoen beschikbaar te houden voor de stikstofaanpak en te storten in de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.

Vechtdalverbinding

In 2019 de toegezegde bijdrage ad € 5 miljoen van de gemeente Zwolle door de provincie ontvangen. Voorgesteld wordt dit bedrag, door middel van een resultaatbestemming, toe te voegen aan de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa.  Dit ter dekking van de kapitaallasten van dit project.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 5 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de  Reserve Dekking Kapitaallasten Activa.

Financiële verwerking en resultaatbestemming 15de trein traject Zwolle-Emmen

In 2019 hebben wij samen met de provincie Drenthe besloten om een 15de trein in te zetten op het traject Zwolle-Emmen om de vervoerscapaciteit te vergroten. Hierover hebben wij u bij Monitor II 2019 geïnformeerd. Het bedrag dat hiervoor als compensatie aan de concessiehouder is overgemaakt, valt uiteen in een subsidie voor de lopende concessie en een verstrekte lening voor hetgeen buiten de lopende concessie valt. De verstrekte lening komt niet ten laste van de exploitatie van prestatie 4.2.3. hetgeen verklaart waardoor er op prestatie 4.2.3 een onderuitputting is opgetreden. Niettemin is dit bedrag wel nodig om de door ons verstrekte lening conform ons beleid aangaande financieel vaste activa, af te dekken met een toevoeging aan de Algemene Financieringsreserve (AFR). De toevoeging aan de AFR komt voor € 2,5 miljoen uit de reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,8 miljoen uit de vrijval naar de algemene middelen op prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi

Wij stellen u voor € 3,3 miljoen toe te voegen aan de Algemene Financieringsreserve (AFR) voor afdekking van een verstrekte lening ter financiering van de inzet van een extra trein op traject Zwolle-Emmen. De toevoeging aan de AFR komt voor € 2,5 miljoen uit de reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer. De begrotingswijziging hiertoe is verwerkt onder de begr.wijz. De resterend benodigde toevoeging van € 0,8 miljoen (res. best.) kan ten laste komen van de vrijval naar de algemene middelen op deze prestatie (4.2.3).

Extra avondtreinen Deventer Almelo

Op de post ‘Extra avondtreinen Deventer Almelo’ is voor de dekking van de kosten abusievelijk een onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel geraamd.  In de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel zijn echter geen middelen meer gereserveerd voor dit onderdeel. Wij stellen u voor deze omissie te corrigeren door de dekking voor de kosten van de post ‘Extra avondtreinen Deventer Almelo’  voor een bedrag van € 244.000 te onttrekken aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en toe te voegen aan de Algemene reserve.

Voorziening HMO

In 2019 hebben wij een kapitaalstorting van € 12,1 miljoen gedaan in de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO). De historische kostprijs van onze deelneming in de HMO bedraagt daarmee eind 2019 € 55,9 miljoen. Hiermee is het volledige bedrag volgestort. Voor het verschil tussen het door ons gestorte vermogen en de actuele omvang van het eigen vermogen van de HMO is een voorziening gevormd. Het eigen vermogen van de HMO bedraagt eind 2019 € 51,4 miljoen. De waardedaling van onze deelneming bedraagt daardoor € 4,5 miljoen. Wij hebben om die reden de bestaande voorziening verhoogd van € 2,0 miljoen naar € 4,5 miljoen.

Ter dekking hiervan wordt voorgesteld om € 2,5 miljoen via resultaatbestemming te onttrekken aan de Algemene financieringsreserve.

Voorziening Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO) (prestatie 5.3.4)

Het (geconsolideerde)  eigen vermogen van de Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO) bedraagt per ultimo 2019 € 16,0 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van de Houdstermaatschappij en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 24,5 miljoen) houden wij een voorziening aan van € 8,5 miljoen. De boekwaarde wordt daarmee bepaald op € 16,0 miljoen. De stand van de voorziening ultimo 2018 bedroeg € 7,9 mln. Omdat de voorziening eind 2019 bepaald is op € 8,5 mln, is in 2019 € 0,6 mln gestort in de voorziening.

Ter dekking hiervan wordt voorgesteld om € 0,6 miljoen via resultaatbestemming te onttrekken aan de Algemene Financieringsreserve.

N737 Faunapassages

Provinciale Staten hebben een motie aangenomen waarin Gedeputeerde Staten werden opgeroepen om in het belang van de verkeersveiligheid en dierenwelzijn met grote spoed te kijken naar een constructieve oplossing voor het wildprobleem op de N737. Wij willen de meeropbrengsten van de motorrijtuigenbelasting in 2019, ter grootte van € 1,7 miljoen, gebruiken voor de realisatie en het structureel beheer van een faunapassage.

Wij stellen u daarom voor ten laste van het rekeningresultaat 2019 € 1,7 miljoen toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa. In een volgend document uit de planning- & controlcyclus doen wij u een voorstel over de exacte verdeling van dit bedrag in kosten voor de realisatie en kosten voor het structureel beheer.

Titel
Jaarrekening 2019 - begrotingswijziging
Beslisregel

Algemene financieringsreserve - onderdelen 'SVN-leningen' en 'Deelneming Vitens'

Bij de Jaarrekening 2019 is gebleken dat er op de uitstaande SVn-leningen vervroegd is afgelost ten opzichte van de reguliere aflossingsschema’s. Dit zal in 2020 leiden tot nieuwe lagere aflossingsschema’s inclusief nieuwe lagere rentebedragen. De effecten voor de Algemene financieringsreserve (AFR) op grond van de hogere aflossingen in 2019 worden bij deze Jaarstukken meegenomen, de effecten van de lagere aflossingen en rentebaten in 2020 en verder zullen bij het eerstvolgende Planning- en Controldocument worden meegenomen.

Wij stellen u voor binnen de AFR de onttrekkingen aan de SVN-onderdelen in 2020 te verhogen met € 3,8 miljoen, onder gelijktijdige evenredige mutatie van de toevoegingen aan het onderdeel Deelneming Vitens N.V.

Overdracht leningen Koekoekspolder naar Energiefonds Overijssel

Eind december 2019 is besloten om de leningen Aardwarmtecluster Koekoekspolder in 2020 over te dragen aan het Energiefonds Overijssel (2019/0394072). Het gaat hierbij om een bedrag van € 3,5 mln.

De leningen zijn voor 50% afgedekt via een voorziening (€ 1,75 mln) en voor 50% via een reservering in de Algemene Financieringsreserve (€ 1,75 mln). De voorziening is vrijgevallen in de jaarrekening 2019.

Aangezien de middelen beschikbaar zijn gesteld vanuit het programma Nieuwe Energie Overijssel, stellen we voor om deze vrijvallende middelen vanuit de voorziening en de Algemene Financieringsreserve te storten in de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel (onderdeel NEO).

Wij stellen u voor om € 1,75 miljoen te onttrekken uit de Algemene financieringsreserve en te storten in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Bijdrage Kornwerderzand sluis

Wij stellen u voor € 0,55 miljoen toe te voegen aan de Reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer voor de dekking van een te verlenen bijdrage aan de Provincie Fryslân voor de opwaardering van de Kornwerderzand sluis. Dit bedrag is gereserveerd in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Wij stellen u voor € 0,55 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de bestemmingsreserve Mobiliteitsprogramma’s Verkeer & Vervoer.

Vrijval aflopende KVO-budgetten naar de Algemene Reserve (€ 18,0 miljoen)

Bij de Begroting 2020 hebben alle ‘oude’ investeringsprogramma’s een einddatum gekregen, zodat duidelijk is wanneer deze aflopen. In het coalitieakkoord is aangegeven dat, als aan het eind van de looptijd van lopende en toekomstige investeringsprogramma’s middelen resteren, deze middelen vrijvallen naar de Algemene reserve. Vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (€ 16,2) en de Algemene reserve Kwaliteit van Overijssel (€ 1,8 miljoen) valt voor de projecten die een einddatum in 2019 hebben gekregen € 18,0 miljoen vrij naar de Algemene reserve. De vrijval is afkomstig van de volgende projecten en programma’s:

  • Prestatie 2.5.1       € 0,8 miljoen
  • Prestatie 3.1.5       € 0,3 miljoen
  • Prestatie 3.4.4       € 0,3 miljoen
  • Prestatie 4.1.1       € 0,3 miljoen
  • Prestatie 4.2.5       € 7,3 miljoen
  • Prestatie 4.4.2       € 0,7 miljoen
  • Prestatie 4.6.4       € 4,0 miljoen
  • Prestatie 4.8.1       € 0,3 miljoen
  • Prestatie 5.1.4       € 0,2 miljoen
  • Prestatie 5.2.1       € 0,2 miljoen
  • Prestatie 5.2.2       € 0,4 miljoen
  • Prestatie 5.5.2       € 0,3 miljoen
  • Kerntaak 7       € 0,4 miljoen
  • Prestatie 7.2.2       € 1,9 miljoen
  • Prestatie 8.1.3       € 0,4 miljoen
  • Overige projecten € 0,2 miljoen

Wij stellen u voor € 16,2 vanuit de Reserve uitvoering Kwalieit van Overijssel en € 1,8 miljoen van uit de Algemene reserve Kwaliteit van Overijssel vrij te laten vallen ten gunste van de Algeme reserve conform bovenstaande tabel.

Vrijval doorlopende KVO-projecten naar de Algemene reserve (€ 1,0 miljoen)

Vanuit de KVO-projecten Gebiedsgerichte ontwikkeling topwerklocaties (prestatie 5.1.2, € 8.000), Versterken ondernemerschap (prestatie 5.4.1, € 0,9 miljoen) en Acquisitie (prestatie 5.4.3, € 0,1 miljoen) kunnen middelen vrijvallen.

Wij stellen u voor om in verband hiermee € 1,0 miljoen over te hevelen van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel naar de Algemene reserve.

Financiële verwerking en resultaatbestemming 15de trein traject Zwolle-Emmen

In 2019 hebben wij samen met de provincie Drenthe besloten om een 15de trein in te zetten op het traject Zwolle-Emmen om de vervoerscapaciteit te vergroten. Hierover hebben wij u bij Monitor II 2019 geïnformeerd. Het bedrag dat hiervoor als compensatie aan de concessiehouder is overgemaakt, valt uiteen in een subsidie voor de lopende concessie en een verstrekte lening voor hetgeen buiten de lopende concessie valt. De verstrekte lening komt niet ten laste van de exploitatie van prestatie 4.2.3. hetgeen verklaart waardoor er op prestatie 4.2.3 een onderuitputting is opgetreden. Niettemin is dit bedrag wel nodig om de door ons verstrekte lening conform ons beleid aangaande financieel vaste activa, af te dekken met een toevoeging aan de Algemene Financieringsreserve (AFR). De toevoeging aan de AFR komt voor € 2,5 miljoen uit de reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,8 miljoen uit de vrijval naar de algemene middelen op prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi

Wij stellen u voor € 3,3 miljoen toe te voegen aan de Algemene Financieringsreserve (AFR) voor afdekking van een verstrekte lening ter financiering van de inzet van een extra trein op traject Zwolle-Emmen. De toevoeging aan de AFR komt voor € 2,5 miljoen uit de reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer. De resterend benodigde toevoeging van € 0,8 miljoen kan ten laste komen van de vrijval naar de algemene middelen op deze prestatie (4.2.3). Dit is verwerkt bij de res.best.van KT20.

Aflossing lening SPV Hengelo aan Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO)

Conform afspraken (zie o.a. PS/2017/965) lost SPV Hengelo de lening die zij hebben ontvangen van de provincie voor de verplaatsing van Stork af aan de Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO).

In 2019 heeft SPV Hengelo € 394.000 afgelost. Wij verwerken dit als agiostorting in de HFO en als aflossing van de lening aan SPV Hengelo.

De SPV-lening is volledig gereserveerd in de Algemene Financieringsreserve. Door de aflossing van de SPV-lening valt daarom € 394.000 vrij uit deze Algemene Financieringsreserve. Daartegenover staat een storting in de Algemene Financieringsreserve voor het HFO-deel (de agiostorting). Dit volgt uit de besluitvorming bij de oprichting van de SPV (Statenvoorstel nr. PS/2013/184) waarin is aangegeven dat PS via een brief in 2017 wordt geinformeerd over de voorgestelde aanwending van de baten in de SPV. In die brief van 2017 (2017/0438197) is aangegeven dat er gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid om de bijdrage van de SPV terug te betalen aan de Houdstermaatschappij t.b.v. de beheerskosten van de Houdstermaatschappij en versterking van het Innovatiefonds.

Per saldo is bovenstaande dus budgettair neutraal.

Zoeken