Inzetten op bewustwording om bestaande vervoerssystemen en netwerken slimmer te combineren en beter te benutten is relatief vaak goedkoper dan alleen (blijvend) investeren in uitbreiding van infrastructuur. Tevens draagt bewuster reisgedrag en de toepassing van slimme systemen bij aan andere beleidsdoelen als duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid. In Overijssel voeren we samen met bedrijfsleven, instellingen en scholen het Rijksprogramma Beter Benutten uit (liep tot en met 2017) Vanaf 2018 worden de beste projecten waaronder de werkgeversaanpak en fietstimuleringsacties onderdeel van de integrale regionale mobiliteitsaanpak. Zie ook prestatie 4.6.11 Verbetering doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement.
Voor een betere economische bereikbaarheid is ook van belang dat bewuster wordt gekozen hoe, of en op welk tijdstip men zich verplaatst van herkomst naar bestemming. Vaak vervallen mensen in gewoontegedrag waardoor ze bijvoorbeeld dagelijks op vaste tijden de auto pakken. Betere bewustwording van alternatieven om niet, anders of op een ander tijdstip te verplaatsen heeft een positief effect op de economische bereikbaarheid voor die reizigers die wel zijn aangewezen op vaste tijden en bepaalde vervoerswijzen. Een betere bewustwording draagt bij aan slimmer combineren en beter benutten van verschillende vervoersystemen. Hieraan geven wij invulling door het programma Beter Benutten (ondermeer werkgeversaanpak).
Context
Acties
- Wij geven vorm aan het vervolg van Beter Benutten in een programma Slimme en Duurzame mobiliteit dat wij verankeren en borgen in de integrale mobiliteitsaanpak van provincie en gemeenten. Wij doen dit samen met het Rijk, regionale overheden en bedrijfsleven in de regio's Zwolle-Kampen, Twente en Stedendriehoek
Toelichting op voortgang
De uitvoering en eigen cofinanciering van het progamma Slim en Duurzame mobiliteit vindt plaats via de regionale mobiliteitsaanpak en is in 2019 grotendeels afgerond. In het BO MIRT zijn aanvullende afspraken gemaakt over een uitvoeringsprogramma voor de korte termijn (waaronder werkgeversaanpak, gedragsbeïnvloeding fiets en slimme verkeersmaatregelen).
Financiën
Lopende aanvragen 2019
Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld voorstel de benodigde middelen toe te voegen aan de begroting 2020. De subsidieregeling Slimme en Duurzame Mobiliteit Overijssel maakt voor € 2.700 deel uit van dat voorstel. Wij stellen u voor om een bedrag van € 2.700 te onttrekken aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van systemen en netwerken van de begroting 2020.
Vrijvallende middelen
Het programma ketenmobiliteit is in 2019 afgerond. Wij stellen u voor om € 319.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve (vrijval). Dit wordt verwerkt in kerntaak 20.
Basisinformatie
Verantwoordelijk portefeuillehouder:
Bert Boerman
Rol provincie:
Naast regisseur voor de regionale mobiliteitsaanpak waaronder slimmer reizen en beter benutten zijn we investeerder en uitvoerder op onderdelen, tevens zijn we belangenbehartiger richting het Rijk om zo goed mogelijk aangehaakt te blijven op bestaande en toekomstige Rijksinitiatieven.
Looptijd prestatie:
Structureel.
Relatie met reserve Natuurnetwerk Nederland / Kwaliteit van Overijssel:
Ja. Bijbehorend investeringsvoorstel:
Ketenmobiliteit- Investeren in kansrijke relaties OV en fiets [PS/2013/816 ] (bijbehorend besluit)