Voor deze prestatie is aan lasten ruim € 106 miljoen en aan baten ruim € 43 mljoen geraamd in de begroting. Van de geraamde lasten is € 1,8 miljoen (1,7%) niet tot besteding gekomen. De gerealiseerde baten zijn ruim € 4 miljoen hoger geweest dan geraamd (9,5%). Op deze prestatie is per saldo een positief resultaat geboekt van € 5,9 miljoen.
Dit hangt vooral samen met hogere opbrengsten (o.a. op het traject Zwolle-Enschede) en lagere exploitatiekosten. Verder heeft een gedeelte van de onderbesteding te maken met de inzet van een extra trein op het traject Zwolle-Emmen zoals hieronder nader toegelicht.
Financiële verwerking en resultaatbestemming 15de trein traject Zwolle-Emmen
In 2019 hebben wij samen met de provincie Drenthe besloten om een 15de trein in te zetten op het traject Zwolle-Emmen om de vervoerscapaciteit te vergroten. Hierover hebben wij u bij Monitor II 2019 geïnformeerd. Het bedrag dat hiervoor als compensatie aan de concessiehouder is overgemaakt, valt uiteen in een subsidie voor de lopende concessie en een verstrekte lening voor hetgeen buiten de lopende concessie valt. De verstrekte lening komt niet ten laste van de exploitatie van prestatie 4.2.3. hetgeen verklaart waardoor er op prestatie 4.2.3 een onderuitputting is opgetreden. Niettemin is dit bedrag wel nodig om de door ons verstrekte lening conform ons beleid aangaande financieel vaste activa, af te dekken met een toevoeging aan de Algemene Financieringsreserve (AFR). De toevoeging aan de AFR komt voor € 2,5 miljoen uit de reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,8 miljoen uit de vrijval naar de algemene middelen op prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi
Wij stellen u voor € 3,3 miljoen toe te voegen aan de Algemene Financieringsreserve (AFR) voor afdekking van een verstrekte lening ter financiering van de inzet van een extra trein op traject Zwolle-Emmen. De toevoeging aan de AFR komt voor € 2,5 miljoen uit de reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer. De begrotingswijziging hiertoe wordt verwerkt via Kerntaak 20. De resterend benodigde toevoeging van € 0,8 miljoen kan ten laste komen van de vrijval naar de algemene middelen op deze prestatie (4.2.3). Het resultaatbestemmingsvoorstel daartoe doen wij u bij Kerntaak 20.
Extra avondtreinen Deventer Almelo
Op de post ‘Extra avondtreinen Deventer Almelo’ is voor de dekking van de kosten abusievelijk een onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel geraamd. In de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel zijn echter geen middelen meer gereserveerd voor dit onderdeel. Wij stellen u voor deze omissie te corrigeren door de dekking voor de kosten van de post ‘Extra avondtreinen Deventer Almelo’ voor een bedrag van € 244.000 te onttrekken aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en middels begrotingswijziging toe te voegen aan de Algemene reserve. Deze begrotingswijziging wordt opgenomen onder Kerntaak 20.